مقدمه ای بر اجرای فرآیند بی آی ام (bim)

bluepoint-services

BIM چیست توسعه BIM در ایران

مقدمه ای بر اجرای فرآیند بی آی ام (bim)

ارسال شده توسط بیم اسکول

مقدمه ای بر اجرای فرآیند بی آی ام (bim)Reviewed by بیم اسکول on Jun 1Rating:

۱) کارفرما:

  • ابتدا ارائه ی جزییات دقیق از اهداف و نیازهای پروژه و همچنین ساختار سازمانی و تشکیلاتی در حد امکان به تیم طراحی جهت به حداقل رساندن ریسک طراحی و برنامه ریزی ضعیف توسط گروه های عملیاتی دخیل در پروژه
  • مشخص کردن چارچوب های اطلاعاتی و خدماتی مورد نیاز در قالب (Employers Information Requirement (EIR که توسط تیم های دخیل در پروژه باید ارائه شود. بدون آن، امکان ارائه ی اطلاعات مناسب، در فرمت مناسب و در زمان مناسب عملی نخواهد بود. عدم استفاده از EIRs باعث اتلاف وقت و هزینه و تولید انبوه اطلاعات بدون کارایی و نیازسنجی میشود.

۲) تیم طراحی:

  • تحلیل روش جاری تیم طراحی در تولید اطلاعات پروژه شامل نقشه های دوبعدی و سه بعدی، مشخصات فنی و برنامه ریزی، عناصر و جزئیات؛ تیم طراحی جزو دسته ای از BIM User هاست که سرمایه گذاری بالایی باید بر روی خرید و تجهیز BIM کند.
  • به دلیل نیاز به دسته بندی محصولات، نیاز بالا به دقت در تولید مدل در فضای ۳D و تسلط به آن
  • لینک صحیح اطلاعات غیرگرافیکی با اطلاعات و خروجی های گرافیکی توسط (Common Data Environment (CDE)؛ محیط اطلاعتی همگن

۳) پیمانکار:

  • تحلیل روند فعلی مدیریت و دسته بندی اطلاعات در فرآیندهای متره و برآورد، انتخاب پیمانکاران جز و روش های ساخت و چگونگی ارائه به کارفرما
  • استفاده از EIR در روند تحویل موقت و تحویل قطعی پروژه

اعمال BIM باعث تغییرات بلند مدت و مثبت در روند ورود به پروژه و در مراحل مهمی چون انتقال ریسک و تمرکز بر سرمایه گذاری های بلند مدت و فرآیند محور در شرکت های پیمانکاری میشود.

بسته به نوع قرارداد، ممکن است که کارفرما، پیمانکاری را به عنوان پیمانکار اجرای BIM برگزیند. در این صورت، وظایف این پیمانکار شامل:

  • مطالعه، نگارش و اجرای پروتکل BIM Execution Plan, پروتکل اجرایی BIM در پروژه های طراحی و ساخت
  • مطالعه، نگارش و اجرای سند بالادستی انتقال اطلاعات Master Information Delivery Plan و ارائه آن به همه ی گروههای دخیل در اجرای پروژه
  • انتصاب BIM Manager، مدیر BIM جهت راه اندازی و مدیریت CDE

۴) مشاوران: بسته به نوع ارائه مشاوره، مشاوران مدیریت پروژه باید آشنایی دقیق و عمیقی با نیازهای مدیریتی،اطلاعاتی، فرآیندهای BIM, EIR, BIM EP, CDE , 4D BIM داشته باشند. مشاوران مدیریت مالی نیز ضرورت دارد تا تسلط کاملی بر چگونگی الحاق دقیق اطلاعات مالی و متره و برآورد با نقشه ها و اطلاعات گرافیکی و فرآیند ۵D BIM داشته باشند.

برچسب , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نوشته شده توسط بیم اسکول

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیم روشی برای انجام کارها به صورت گروهی و باهم است اطلاعات بیشتر